Amennyiben a 80-as és 90-es években születtél, akkor biztosan hallottad már ezen mondatok egyikét.

  • „Az én dolgom, hogy dolgozzak, a tied, hogy játssz.”
  • „Ne lábatlankodj már, menj inkább játszani.”
  • „Ha már segíteni nem tudsz, legalább ne tarts fel!”

Aztán eljött a kamaszkor és hirtelen megfordult az egész. 

  • „Nem igaz, hogy ennyire lusta vagy!”
  • „Még ezt sem lehet rád bízni?.”
  • „Miért vagy ennyire önállótlan?”

Te is érzed az ellentmondást, igaz? Először nem vártak el tőlünk semmit, majd hirtelen 180 fokos fordulatot kellett volna vennünk, és mindent pont másképp csinálni, mint amit gyermekként elvártak tőlünk.

Hát ez így elég nehéz, és következetesnek se mondható. De a jó hír az, hogy…

A Te gyermeked viszont már megtapasztalhat egy másfajta valóságot.

Miért fontos, hogy bevond a gyermekedet

a hétköznapi teendőkbe?

Kezdjük a legrosszabbal, ami igazából egyben a legjobb is. A fenti tevékenységek eleinte nagyon melósak.  Viszont hosszútávon magadnak is hatalmas szívességet teszel. Persze van, amikor gyorsabb megcsinálni egyedül vagy olyan fáradtak vagyunk, hogy nincsen erőnk elmagyarázni valamit. Ezt mi is érezzük szülőként. De ezzel együtt tudjuk, hogy minél előbb vonjuk be a gyermekünket azokba a dolgokba, amelyeket ő is képes megcsinálni, annál előbb:

  • Alakul ki benne a bizonyosság, hogy ő mások hasznára van. És ez alapjaiban határozza meg az önmagához és másokhoz való hozzáállást.
  • Érzi, hogy fontos szerepe van az életetekben, a családban. Hogy ugyanolyan fontos a nagy kirakóban, mint bárki más a családban.
  • Teljesen természetes lesz számára, hogy a dolgok bizony nem oldják meg önmagukat, hanem aktív cselekvésre van szükség. Ezáltal fejlődik az önállósága, a megoldóképessége és a kreativitása is.
  • És nemcsak fejlődik, hanem ez érzésekben is megjelenik nála. Ügyesnek és talpraesettnek érezheti magát.
  • Azt érezheti, hogy egy csapat vagytok és úgy is cselekszetek – mindenki teszi a dolgát, és támogatja egymást.

Lehet, hogy egy kicsit megfoghatatlan a számodra, amit eddig olvastál, és nem igazán tudod elképzelni, hogy ezt a gyakorlatban hogyan kivitelezheted.  Erre is gondoltunk.

Nézzünk meg néhány

gyakorlati példát:

Nagyon fontos: Ha magadra ismertél, ne kezdd el bántani magad. Inkább légy büszke magadra, hogy valahol mélyen érezted, hogy ebben még szükséged van egy kis támogatásra, és segítséget kértél.

Hogy nézhet ki ez a

hétköznapokban?

Ahogy már fent írtuk, régen ez nem volt módi.  Viszont szerencsére ma már egész más irányt vett az egész, és most képeken keresztül is megmutatjuk, hogy mennyi mindenre képesek a gyermekek már 1-3 évesen is. 

Nézd csak:

Természetesen nem kell és nem is szabad elvárni tőle irreális dolgokat.  Az a legjobb, ha olyan tevékenységekbe vonod be, amelyekről látod, hogy meg tudja csinálni és örömét is leli benne. 🙂 Például nálunk Panni egyik kedvenc tevékenysége a házimunkában, a mosógép, mosogatógép kipakolása. Na ezt például 1 évesen hiába vártuk volna el tőle. De 2,5 évesen már simán. A gyakorlati megvalósításhoz innen tudod letölteni a kártyákat.

A gyermek bevonása egy közös tevékenységbe

nézhet ki így...

Van egy olyan tévhit, ami nagyon mélyen gyökeredzik bennünk. Ez pedig az, hogy a gyermeket kizárólag úgy lehet bevonni, hogy 3 órákon át szó szerint lekötjük a figyelmét, pedig ez nincs így. Mert a gyermeket számos módon vonhatjuk bele a hétköznapi tevékenységeinkbe, 

Mi a közös az előző képekben?

  • mindegyik képen éppen főzünk vagy sütünk valamit
  • mindegyik képen bevontuk a gyermekünket a tevékenységekbe
  • mindegyik szituációban jól érezte magát
  • mindegyik helyzetben kapcsolódtunk és érezte, hogy részese a folyamatnak
  • mindig a fejlettségi szintjének megfelelően tudott kapcsolódni
  •  

Mi a különbség az előző képekben?

  • Nem minden szituációba ugyanúgy vonódott be
  • van, amikor elég neki, ha egy marék liszttel játszhat, van, amikor komplexebben kapcsolódik be
  • van, amikor nincsen időnk arra, hogy minden folyamatban részt vegyen, van, amikor igen
  • minden életkorban más szükségletei vannak a közös tevékenységekben
  • mindig valami mást tapasztal meg, mást sajátít el

Ez a kép mindig legyen előtted,

amikor egy kis töltésre van szükséged

Hogyan vond be a gyermeked a közös tevékenységekbe,

ha még soha nem csináltátok vagy épp ellenkezik?

1. Mindig a korának és fejlettségi szintjének megfelelő tevékenységet kínálj fel számára

Sokszor épp azért ellenkeznek a gyermekek, mert túl nehéz vagy összetett feladatot bízunk rájuk. Ha azt érzik , hogy nem tudják megoldani az adott feladatot, akkor pedig nagyon hamar feladják a próbálkozást.

A kornak és fejlettségi szintnek megfelelő feladatok megadják a kontroll érzését a gyermeknek, amivel egyúttal elégedettség érzés is párosul, így automatikusan bevonódnak a feladatba és szívesen végzik azt.

Biztosíts a megfelelő eszközöket!

Kés nélkül nehéz lenne kenyeret szeletelni, akárcsak seprű nélkül seperni. Ez a gyermekek esetében sincsen másképp. Hatékonyan haladni csakis kényelmes, kézre álló és megfelelő eszközökkel lehet. Így az eszközválasztásnál mindig figyelj, hogy a gyermek kezéhez passzoló, könnyedén kezelhető és minőségi eszközöket válassz, amelyekkel valódi tevékenységeket tudn végezni. Sokszor ezek tényleg valódi eszközök, nem pedig játék szerszámok, amelyek hamar elgörbülnek, széttörnek.

Adj elegendő információt

Gyermeked akkor fog tudni önállóan is elvégezni egy-egy feladatot, ha a segítségeddel előzetes elsajátítja az adott tevékenységhez szükséges lépéseket.

Az a legjobb, ha épp akkor és ott, épp annyi információt adsz, ami szükséges. Azaz nem veszed ki a gyermek kezéből a teendőt, de ott vagy, ha segítségre van szüksége.

Ami még lényeges lehet, hogy próbálj lényegretörő lenni: a gyermekek még nem tudnak megjegyezni hosszú, terjengős magyarázatokat.

Emeld ki a pozitívat

Egészen biztosan nem fog minden azonnal sikerülni és ezzel jó, ha rendbe kerülünk, hiszen akkor tudunk pozitívan segíteni és hozzájárulni a gyermek sikeréhez.

Ha valami nem sikerül, ne a negatívat emeld ki, hanem a pozitívat:

“Látod, már eljutottál a feléig! Micsoda kitartás!”

“Azt javaslom, hogy legközelebb két kézzel fogd meg, úgy erősebben tudod tartani.”

“Mit szólnál, ha megpróbálnánk együtt újra? Itt vagyok, ha szükséged van segítségre!”

Mondj igent!

Először is figyeld meg, hogy egy nap alatt hányszor mondasz nemet gyermekednek bizonyos dolgaira, kezdeményezéseire.

Ha ezzel megvagy, akkor vizsgáld meg, hogy van-e ezek között olyan kérés vagy kérdés, amelyet ha közös átalakítotok, akkor a gyermek maga is próbálkozhat a megvalósítással.

Alapvetően, ha a gyermek biztonsága nem forog kockán, akkor miért ne próbálkozhatna egy-egy új dologgal önállóan is?

Kérd a gyermeked segítségét!

A gyermekek nagyon sokszor, ösztönösen is imádnak segíteni, hiszen ezzel érzik a saját fontosságukat és a családban betöltött szerepüket. A természeti népeknél pl. megtiszteltetés a gyermek számára, ha a szülei bevonják őt bizonyos tevékenységekbe.

A Te gyermeked is sok esetben egészen biztosan így van ezzel, különösen kis életkorban!

Használd hát ki a segítő vágyakozását minél előbb és kérd meg olyan dolgokra, amelyeket tudsz, hogy ügyesen és önállóan is meg tud valósítani!

Értékeld az erőfeszítéseit!

A gyermekek elképesztően hálásak tudnak lenni, ha a felnőtt jelen van és értékeli az igyekezetüket.

Nagyon jó példa az egészséges önértékelés alakulása szempontjából, ha nem csak a kész és nem csak a tökéletes végeredményt, hanem magát az utat és elismerjük és értékeljük. Hiszen attól, hogy valami nincsen teljesen kész, a gyermek még sok erőfeszítést tett azért, hogy el tudjon jutni a céljáig.

Ha mindezt szeretettel teli hangon mondjuk a gyermeknek, attól még inkább azt érzi, hogy szuperül csinálta.

Hagyjunk időt a megvalósításra

Inkább vonjuk be egyszerre rövidebb és egyszerűbb dolgokba a gyermeket, de ha ezt megtettük, akkor mindig hagyjunk időt a megvalósításra. Nincsen annál demotiválóbb, amikor sietség miatt ki kell kapnunk a gyermek kezéből a feladatot, amit ő maga is meg tudna csinálni.

 

Mérjük fel, hogy kb mennyi idő lehet szükséges és teremtsük meg a megfelelő tér-és időbeli feltételeket a gyakorláshoz.

+1 Dokumentáljuk a cselekedeteket

Manapság minden zsebben van legalább egy, kép-és videó készítésére is alkalmas okostelefon.

Nem azt mondjuk, hogy folyamatosan videózzuk a gyermeket az egyes tevékenységek közben, de időnként készíthetünk egy-egy videót vagy képet, amit aztán összehasonlíthatunk később, ha a gyermek épp eredménytelennek vagy kedvetlennek érzi magát az egyes feladatokhoz. Így ő is láthatja majd a saját haladását és elért eredményeit, megszerzett gyakorlatát és ügyességét.

Mely teendőkbe vonhatod be

1-3 éves gyermekedet hasznosan?

Miért fontos ez egyaltalán?

A teendők közös, illetve a gyermek általi elvégzése több szempontból is támogatja a gyermek fejlődését:

  • Támogatja felelősségvállalását és feladattudatát
  • Nagyban segíti önállóságát
  • Erősíti önbizalmát
  • Segíti az önálló problémamegoldás képességét
  • Érzékeli a saját és mások tevékenységeinek értékét
  • Jobban érzékeli a családban betöltött fontos szerepét
  • Kitartásra ösztönzi a gyermeket a tervtől a megvalósításig

Nagyon klassz, hogy idáig eljutottál. Sok sikert kívánunk Neked a gyakorlati megvalósításhoz! 🙂